dinsdag 1 mei 2012

Boterkoekjes met vanille



Vorig weekend kwam ik het kookboek Gizzi's Keukenmagie van Gizzi Erskine tegen in de bibliotheek. Een van de heerlijke dingen in het leven is toch wel het doorbladeren van kookboeken en je verlekkeren aan alle recepten. Uiteindelijk besloot ik om Gizizi's koekjes te gaan bakken. Alles wat daarvoor nodig is, had ik toch wel in huis. 


Benodigdheden:
250 g roomboter, op kamertemperatuur
110 g bruine basterdsuiker
1 eidooier
2 tl vanille-extract
300 g bloem


Bereidingswijze:
1. Verwarm de oven voor op 180C. Meng de boter met de suiker. Doe de eidooier er samen met het vanille-extract bij en klop dit licht tot een gladde massa. Zeef de bloem boven de beslagkom en mix dit er goed doorheen. Kneed het deeg tot een grote bal en leg deze 30 minuten in de koelkast.
2. Maak van de grote bal 30 kleine en leg ze op de bakplaat. Maak met de palm van je hand de balletjes plat. Doe ze weer terug in de koelkast en laat ze daar 10 minuten liggen.
3. Bak de koekjes 8-10 minuten in de voorverwarmde oven tot ze licht goudkleurig zijn. Haal ze uit de oven, laat ze 10 minuten afkoelen en leg ze dan op een taartrooster om helemaal af te koelen.

Aangezien ik één bakplaat heb, heb ik de koekjes in twee porties bereid. Na circa 10 minuten in de oven te zijn geweest zijn de koekjes als het goed is wel goudkleurig, maar nog niet hard. Pas na het afkoelen bereiken ze de gewenste hardheid.
Kopje thee of koffie erbij en ready to eat!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...