zondag 27 mei 2012

Couscous met kip en pastinaken

couscous met kip en pastinaken dutchfulthinking

Vorige week ontving ik de Streekbox om een keer uit te proberen. De Streekbox bevat verschillende soorten groente, vlees en zuivel uit de regio. Het leek wel een cadeautje, zo leuk was het om te ontdekken wat er allemaal in zat. Er zat onder andere groente in die ik, om eerlijk te bekennen, nog nooit gegeten had. Ik heb het dan over de pastinaak. Een afzichtelijk stuk groente eigenlijk, met het verse zand er nog op. Dat is wel andere koek dan de netjes voorverpakte groentes van de Appie Heijn. Daar zou je als nietsvermoedende stedeling haast van denken dat ze per lopende band gefabriceerd worden (ter geruststelling: ik denk dat niet, maar het zou kunnen). Via de website van de Streekbox kun je recepten vinden die zijn afgestemd op de ingrediënten in de box. Ik had volgens deze recepten onder andere soep kunnen maken van de pastinaken, ware het niet dat ik eerder de staafmixer om zeep had geholpen door deze in de vlam te leggen (Tsja...soms heb je weleens van die vlagen van ontoerekeningsvatbaarheid). Een bezoeje aan de website van een soort Belgische variant van de Streekbox (De Wassende Maan) bood inspiratie. Dit recept wordt bij voorkeur in de tajine (een van die dingen die op mijn verlanglijst staan) gemaakt, maar een braadpan werkt ook!
Streekbox pastinaken dutchfulthinking
Benodigheden:
2 kipfilets, in reepjes
1 ui, gesnipperd
2 pastinaken, geschild en in dunne plakjes gesneden
1 teen knoflook, fijngehakt
het sap van 1 sinaasappel
zout
zoete rode chilisaus
2 handen hazelnoten
vers gehakte peterselie

Bereidingswijze:
1. Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan en hak ze daarna heel grof.
2. Verhit de olie in een braadpan en bak de ui glazig.
3. Voeg de stukken kipfilet en bak mee tot ze gaar zijn.
4. Voeg dan de pastinaak, het sinaasappelsap, de knoflook, zout en zoete rode chilisaus toe en meng goed.
5. Bedek de pan met een deksel en laat ca. 20 minuten smoren.
6. Garneer met peterselie en de hazelnoten en serveer met couscous.

Eindconclusie: Zeker voor herhaling vatbaar, die pastinaken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...