donderdag 3 mei 2012

Cà chua nhôi thit (gevulde tomaten met gehakt)


Jaja, zo'n kopje klinkt toch wel erg exotisch. Het is Vietnamees en het is een recept dat ik vond in een kookboek genaamd Hanoi Street Food - koken en reizen in Vietnam van Tom Vandenberghe & Luk Thys. Een prachtig boek om te lezen! Het is zeer beeldend beschreven en de mooie foto's vullen de rest in. Langzaamaan ontspon zich de gedachte om ook maar eens naar Vietnam te gaan. Maar goed, dat wordt dan eerst nog even sparen.
Ondertussen belet dit ons niet om nu alvast Vietnamees te gaan eten. Bij gebrek aan zin om zelf te koken, kan dit trouwens uitstekend bij het restaurant Restaurant Saigon in Utrecht. Afhalen of lekker binnen zitten, het kan allebei. De Vietnamese soepfondue is een van de aanraders!
Daar ik verder geen aandelen heb in bovengenoemd restaurant wordt het tijd voor het recept. Er bleek nog een redelijke voorraad aan tomaten te liggen, dus die kon ik in dit recept wel kwijt.


Benodigdheden:
10 tomaten
Vulling
300 g half-om-halfgehakt
6 gedroogde paddenstoelen, minimaal 30 minuten geweekt in water en fijngehakt
2 knoflooktenen, fijngehakt
2 sjalotten, fijngehakt
2 lente-uien, in ringen gesneden
2 el vissaus
1/4 tl zwarte peper
1/2 tl zout

Tomatensaus
1 sjalot, fijngehakt
2 knoflookteentjes, fijngehakt
1/2 tl suiker
1 el vissaus
400 g bliktomaten

Garnering
peper, versgemalen
1 lente-ui, in ringen
2 el gebakken uitjes
koriander


Bereidingswijze
1. Bereid de vulling: meng het gehakt met de fijngehakte paddenstoelen. Meng er de knoflook, sjalot, en lente-ui door en breng op smaak met vissaus, peper en zout.
2. Snijd de bovenkant van de tomaten open en schep er het vruchtvlees uit. Houd de bovenkant of het deksel van de tomaat apart.
3. Vul de opengesneden tomaten met het gehaktmengsel en zet er het tomatendeksel op. Plaats de tomaten in een ovenschaal in een voorverwarmde oven van 175C gedurende 15-35 minuten totdat het gehakt gaar is.
4. Bereid de tomatensaus: fruit op een zacht vuur de sjalot met de gehakte knoflook. Doe er de tomaten en suiker bij en breng op smaak met vissaus. Laat de tomatensaus gedurende 15 minuten inkoken tot het een mooie dikke saus wordt. Pureer de saus eventueel voor een glad resultaat.
5. Schep een paar lepels van de tomatensaus op een bord. Leg er een aantal gevulde tomaten op en werk af met een draai uit de pepermolen, lente-ui, gebakken ui en koriander. Serveer met basmatirijst.









Het resultaat was naar tevredenheid. Toch is het naar mijn smaak een recept die nog wat aanvulling behoeft om het een nog sterker Vietnamees tintje te geven. Het zijn vooral de Franse invloeden die in dit gerecht terugkomen. De volgende keer wil ik in ieder geval bonenvermicelli aan het gehaktmengsel toevoegen. Daarnaast zou ik de tomaten de volgende keer in een grote koekenpan aanbakken. Nadat ik bovenste foto had gemaakt, heb ik de tomaten nog een tijd in de oven moeten zetten om het gehakt gaar te krijgen. Door ze in de pan te garen gaat het sneller en krijgt het gehakt een mooi bruin kleurtje.
Tenslotte ontdekte ik na afloop nog het vruchtvlees van de tomaten die ik had uitgehold. Waarom had ik die niet gebruikt voor de tomatensaus in plaats van de bliktomaten? Dat kan de volgende keer beter.

Binnenkort dus een update, want dit recept is zeker de moeite waard! Voor nu biedt het een mooie basis om zelf creatief mee aan de slag te gaan. Mochten er nog tips zijn, hoor ik ze graag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...